اطلاع رسانی حساب کاربری دینون اکسپلور صفحه نخست
وکیل کسب و کارها-مشاوره حقوقی تخصصی
پرسش سوال

دسته بندی مقالات

شکایت از فروشگاه اینترنتی و دریافت پول داده شده

ناشناسناشناس1402/11/02

سلام.

من چند وقت پیش یه پایه لپ تاپ فلزی از دیجیکالا سفارش دادم به قیمت 2.5 میلیون تومان.

بعد که جنس به دستم رسید هم پلمپ نبود (به جای سلفون و نایلون فقط یه چسب نواری زده بودن روی جعبه کالا) و هم اینکه روی جنس آثار خط و خش و گرد و خاک وجود داشت و دقیقا مشخص بود که کالا از اونهایی هست که پشت ویترین میزارن (البته در خوشبینانه ترین حالت)

من همون موقع درخواست مرجوعی دادم و اومدن کالا رو بردن و بعد از 3 روز پس فرستادن و گفتن درخواست مرجوعی رد میشه چون جنس از حالت پلمپ خارج شده و هر چی من اصرار کردم که اصلا جنس پلمپ نبوده ، زیر بار نرفتن. من موندم و یه کالای بی کیفیت!

حالا دنبال شکایت و ... نرفتم چون فکر می کنم که کار به جایی نمیرسه و کلا توی ایران هیچ نظارتی روی فروش اینترنتی نیست. این اینماد و ... هم کاری از پیش نمیبره.

به نظر شما اینطور نیست؟ مثلا اگه من توی اینماد پیگیری می کردم قضیه چطور پیش می رفت؟

پرسشبروزرسانیمشاهدهدسترسی
1402/11/021402/11/0745 مرتبهرایگان

عباس اشتریعباس اشتری1402/11/05

سلام و درود.من هم تجربه خرید کالای معیوب از دیجی کالا داشته ام که پس نگرفتند(لپ تاپ با مشکل افتضاح باتری) حالا با ترکیب تجربه شخصی و دانش حقوقی خدمتتون عرض می کنم:

-اینماد برای اعتبار فروشگاه هست و شکایت در دادگاه حقوقی باید مطرح بشه.اونجا سابقه تخلف برای سایت ثبت می کنند.

-طرح شکایت حق مسلم شماست.اگر پیروز شدید تمام خسارات و هزینه شکایت با طرف بازنده خواهد بود

-طبق ماده 7 قانون تجارت الکترونیک شما فرصت مرجوعی دارید و دلیل خاصی به جز مغایرت با تصویر و شرایط اعلامی کالا در  سایت ندارید.من در دادگاه به همین استناد کردم و رای گرفتم

اینکه ما کاری هم نکنیم علاوه بر ضرر اقتصادی مون باعث میشه روال  اشتباه شرکت های بزرگ ادامه پیدا کنه.

موفق باشید

 

ناشناسناشناس1402/11/06

ممنون. پس اگه شکایت می کردم ، تامین هزینش با دیجیکالا بود.

ای کاش انجام میدادم تا به قول شما برای شرکت های بزرگ این قضیه ها عادی نشه.

من از ماده 7 اطلاعی ندارم.

یعنی موقع خرید اینترنتی ، تا 7 روز برای پس فرستادن کالا فرصت داریم؟ این معیوب بودن کالا باید به چه طریقی ثابت بشه؟ مثلا به نظرتون موقع باز کردن جعبه کالا ازش فیلم بگیریم که اگه مورد داشت مدرک داشته باشیم؟

عباس اشتریعباس اشتری1402/11/07

طبق ماده 7 قانون تجارت الکترونیک تا هفت روز فروشنده مکلف به پس گرفتن کالاست و حتی نیاز نیست شما ایراد داشتن کالا را ثابت کنید. اما پس از هفت روز و در صورتی که به خاطر ایراد قصد پس دادن دارید اگر سریع اقدام کنید و فاصله کوتاه باشه فرض بر اینه که عیب از قبل وجود داشته زیرا شما هنگام خرید اون رو مشاهده نکرده بودید.در صورتی که فاصله زیاد باشه باید دلیل داشته باشید مثلا فیلم یا عکس،شاهد،نظر کارشناس و...